5
(1)

תפילת הדרך לטיסה במטוס או במסוק

לא רק הנוסעים ברכב אומרים תפילת הדרך, אלא גם אלו הטסים במטוס או מסוק יש להם לומר תפילת הדרך!

כאשר נשאל הרב הקדוש האדמו"ר רבי אהרן מבעלזא זכותו יגן עלינו, האם יש לומר 'ברכת הגומל' לאחר טיסה במטוס, ענה ואמר שיש לומר אך בלא אמירת שם ומלכות, ואכן כך נוהגים בהרבה קהילות [וכל אחד ינהג כדעת רבותיו].

אמר על כך הגאון מטשעבין רבי דוב בעריש ויידנפעלד זצ"ל, שכוונתו של הרבי הקדוש מבעלזא במה שפסק שאין לומר הגומל היתה, שעל ידי כך שהוא יפסוק בעולם הזה שטיסה במטוס אינה נחשבת ככניסה למקום סכנה, ממילא גם בשמים ודאי יתחשבו בדעתו של צדיק הדור, ויפסקו שאין בכך חשש סכנה, ואז השטן אשר דרכו תמיד לקטרג בשעת הסכנה [ראה במדרש תנחומא פרשת ויגש סימן א: 'אמר ר' יוסי בן חנינא לפי ששנינו על שלש עבירות נשים מתות בשעת לידתם, למה בשעת לידתן, שהשטן מקטרג בשעת הסכנה'], לא יוכל לקטרג על הטסים במטוס ויבואו כולם בשלום למקום חפצם.

ואומרים שמאז שהרבי הקדוש פסק את פסקו, ירדו תאונות המטוסים ואסונותיהם בעשרות אחוזים, וידוע הוא שהרבה יותר אסונות ותאונות ישנם בכלי רכב מאשר במטוסים, על אף שלפי הסטטיסטיקה לא כך אמור היה להיות, אך כאמור בשמים פוסקים ומתחשבים במה שאומרים גדולי ישראל בעולם הזה.

אך מכל מקום זה ברור ומובן מאליו, שאת תפילת הדרך יש לומר גם כאשר טסים במטוס מקל וחומר, שהרי אם בנסיעה פשוטה ברכב יש להתפלל לה' שנזכה להגיע למחוז חפצנו, ודאי שבטיסה במטוס אשר היא על פי רוב למרחק גדול יותר, וכרוכה בסכנות גדולות יותר בפרט כאשר הטיסה היא מעל הים, יש לומר את תפילת הדרך.

מרן הראשון לציון הרב מרדכי אליהו זצ"ל ניסח את התפילה הבאה, על משקל לשון תפילת הדרך שהובאה בגמרא, למען הטסים במטוס.

יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ קוֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ שֶׁתּוֹלִיכֵנוּ לְשָׁלוֹם, וְתַטִּיסֵנוּ לְשָׁלוֹם, וְתַגִּיעֵנוּ לִמְחוֹז חֶפְצֵנוּ לְשָׁלוֹם, וּתְמַלְטֵנוּ מֵרוּחַ סוֹעָה וָסַעַר, וּמִשָׁעוֹת רָעוֹת הַמִּתְרַגְּשׁוֹת לָבוֹא לָעוֹלָם, וּמִכָּל מִינֵי תַקָּלוֹת וּפֻּרְעָנֻיּוֹת,

שֹׁמְרֵנוּ וְהַצִילֵנוּ בְּתוֹךְ כָּל אַחֵינוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַטָּסִים בִּנְתִיבֵי אֲוִיר, וְהָעוֹבְרִים בְּאֹרְחוֹת יָם ודַרְכֵי יַבָּשָׁה מִכַּף כָּל-אוֹיֵב וְאוֹרֵב, וּמִכֹּל אָסוֹן וָנֵזֶק, וּמִכֹּל צַעַר וְצָרָה. אָנָּא אַמֵּץ יְדֵי הָאוֹחֲזִים בַּהֶגֶה, וְהָכֵן רוּחָם לְהַנְהִגֵנוּ לְשָׁלוֹם, כִּי בְּךָ בִּלְבַד חָסִינוּ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם.

כִּי אֵל שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה וְתַחֲנוּן אָתָּה. בָּרוּךְ אַתָּה ה' שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה.

נושאים קשורים

דרג את המאמר

דירוג ממוצע 5 / 5. ספירת קולות: 1

אין הצבעות עד כה! היה הראשון לדרג את הפוסט הזה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *