2.6
(14)

ברכת השחר לנשים נוסח ספרד

התחלת היום בברכה – ברכות השחר לנשים

כל יהודי מיד בקומו בבוקר השכם, נופלת לו הזכות להודות לה' יתברך על המון המון טובות שה' גומל עמו בכל יום ויום. ברכות אלו קרואים בשם "ברכות השחר".

את ברכות השחר תיקנו חכמינו אנשי כנסת הגדולה שהיו בירושלים, והברכות נתקנו על כל מיני דברים שהם כל כך פשוטים עבורינו עד שיתכן מאוד ולא היינו חושבים בכלל להודות עליהם להקדוש ברוך הוא.

מה שאנחנו לומדים מברכות אלו הוא עד כמה אנו צריכים להודות לה' על כל פרט קטן בחיינו, כי הרי הכל הוא מאתו יתברך.

בברכת השחר ישנו משהו מיוחד, מאחר ויש בו ברכה מיוחדת שנתקנה לנשים, ברכת "שעשני כרצונו".

יש נשים החשות פגיעה בכך שהגברים מברכים "שלא עשני אשה", אך ההסבר הוא פשוט, גברים מחוייבים ב613 מצוות לעומת זאת נשים אינם מצוות בכל המצוות, לכן הגברים מברכים "שלא עשני אשה" שפטורה מהרבה מן המצוות.

לעומת זאת הנשים מברכות ברכת "שעשני כרצונו", ובספר ההפלאה  (כתובות ח, א) מסביר למה הן מברכות שעשני כרצונו, והוא בגלל שבתחילה רצה הקדוש ברוך הוא לברוא את האשה בריאה לעצמה, ולבסוף בראה מעצם של אדם הראשון, אך אחר כך כל אשה נולדת כבריה בפני עצמה ואינה לקוחה מעצם הגבר, לכן מברכות הנשים "שעשני כרצונו" – כרצונו הראשון של הקדוש ברוך הוא.

מודה אני

מיד כשקמים מהשינה, מודה כל יהודי לקדוש ברוך הוא על כך שהחזיר לו את נשמתו, והוא קם בריא ושלם. כמה פשוט שצריך להודות על כך, לכן נאמר בלב שלם:

ברכת "על נטילת ידים"

אחר כך מיד נודה לקדוש ברוך הוא, על כך שהוא קידש אותנו וציווה לנו ליטול ידים. כן הגוי לא נצטווה על כך שיהיו ידיו נקיות תמיד, ואנחנו בני העם הנבחר צריכים להיות תמיד נקיים – ממש כבני מלכים.

מוֹדָה אַנִי לְפָנֶיךָ מֶלֶך חֵי וְקַיָים, שֶהֶחְזַרְתָ בִי נִשְמָתִי בְחֶמְלָה, רַבָּה אֶמוּנָתֶךָ.
בָּרוּךְ אַתָּה ה´, אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְותָיו וְצִוָּנוּ עַל נְטִילַת יָדַיִם:

ברכת "אשר יצר"

אחת מהברכות הכי מיוחדות, היא ברכת "אשר יצר", בברכה זו אנו מודים לקדוש ברוך הוא על פלאי הבריאה שיש ביצירת גופנו על פרטי פרטיו. פעם חשבת על החכמה האלוקית שיש בלבך הפועם 24/7 במשך כל ימי חייך – עד מאה ועשרים שנה. רק לראות את השסתום הנפתח ונסגר 60/70 פעמים בדקה ללא בטריות, דלק או כל משהו אחר, ממש נפלא, אז בואי תברכי בכונה:

בָּרוּךְ אַתָּה ה´, אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, אֲשֶׁר יָצַר אֶת הָאָדָם בְּחָכְמָה. וּבָרָא בו נְקָבִים נְקָבִים. חֲלוּלִים חֲלוּלִים. גָּלוּי וְיָדוּעַ לִפְנֵי כִסֵּא כְבודֶךָ שֶׁאִם יִסָּתֵם אֶחָד מֵהֶם או אִם יִפָּתֵחַ אֶחָד מֵהֶם אֵי אֶפְשַׁר לְהִתְקַיֵּם אֲפִלּוּ שָׁעָה אֶחָת. בָּרוּךְ אַתָּה ה´, רופֵא כָל בָּשָׂר וּמַפְלִיא לַעֲשׂות:

אֱלהַי. נְשָׁמָה שֶׁנָּתַתָּ בִּי טְהורָה. אַתָּה בְרָאתָהּ. אַתָּה יְצַרְתָּהּ. אַתָּה נְפַחְתָּהּ בִּי. וְאַתָּה מְשַׁמְּרָהּ בְּקִרְבִּי. וְאַתָּה עָתִיד לִטְּלָהּ מִמֶּנִּי וּלְהַחֲזִירָהּ בִּי לֶעָתִיד לָבא. כָּל זְמַן שֶׁהַנְּשָׁמָה בְקִרְבִּי מודֶה אֲנִי לְפָנֶיךָ ה´ אֱלהַי וֵאלהֵי אֲבותַי רִבּון כָּל הַמַּעֲשִׂים. אֲדון כָּל הַנְּשָׁמות. בָּרוּךְ אַתָּה ה´, הַמַּחֲזִיר נְשָׁמות לִפְגָרִים מֵתִים:

ברכת "אלוקי נשמה"

ברכה נוספת שמברכים בכל בוקר היא הברכה על כך שהקדשו ברוך הוא הכניס את הנשמה הרוחנית בתוך גופנו הגשמי, פעם חשבת על הפלא הגדול, דבר רוחני שאין לו כל מימד גשמי בתוך משהו גשמי. איך אפשר לשלב שני דברים כאלה? לאלוקים פתרונים!

 

ברכת התורה

אחר כך נברך על כך שה' בחר בנו להיות העם הנבחר – עם סגולה על ידי כך שנתן לנו את תורתו הקדושה, שמרוממת את העם היהודי. אין זה פלא כלל וכלל שעמנו – עם ישראל מוציא גאונים הרבה יותר מעם אחר, הרי התורה שספונה בעצמותינו מחכימה אותנו עד למאוד. אז בואי ונודה לקדוש ברוך הוא על כך שנתן לנו מתנה נפלאה זו.

אֱלהַי. נְשָׁמָה שֶׁנָּתַתָּ בִּי טְהורָה. אַתָּה בְרָאתָהּ. אַתָּה יְצַרְתָּהּ. אַתָּה נְפַחְתָּהּ בִּי. וְאַתָּה מְשַׁמְּרָהּ בְּקִרְבִּי. וְאַתָּה עָתִיד לִטְּלָהּ מִמֶּנִּי וּלְהַחֲזִירָהּ בִּי לֶעָתִיד לָבא. כָּל זְמַן שֶׁהַנְּשָׁמָה בְקִרְבִּי מודֶה אֲנִי לְפָנֶיךָ ה´ אֱלהַי וֵאלהֵי אֲבותַי רִבּון כָּל הַמַּעֲשִׂים. אֲדון כָּל הַנְּשָׁמות. בָּרוּךְ אַתָּה ה´, הַמַּחֲזִיר נְשָׁמות לִפְגָרִים מֵתִים:

בָּרוּךְ אַתָּה ה´, אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְותָיו וְצִוָּנוּ עַל דִּבְרֵי תורָה:
וְהַעֲרֵב נָא ה´ אֱלהֵינוּ אֶת דִּבְרֵי תורָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִיפִיּות עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל. וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ וְצֶאֱצָאֵינוּ וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ כֻּלָּנוּ יודְעֵי שְׁמֶךָ וְלומְדֵי תורָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה´, הַמְלַמֵּד תּורָה לְעַמּו יִשְׂרָאֵל:
בָּרוּךְ אַתָּה ה´, אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, אֲשֶׁר בָּחַר בָּנוּ מִכָּל הָעַמִּים וְנָתַן לָנוּ אֶת תּורָתו. בָּרוּךְ אַתָּה ה´, נותֵן הַתּורָה:

וַיְדַבֵּר ה´ אֶל משֶׁה לֵּאמר:
דַּבֵּר אֶל אַהֲרן וְאֶל בָּנָיו לֵאמר כּה תְבָרְכוּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. אָמור לָהֶם:

יְבָרֶכְךָ ה´ וְיִשְׁמְרֶךָ:
יָאֵר ה´ פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ:
יִשָּׂא ה´ פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלום:
וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרְכֵם:

ברכות השחר

כעת נותר לנו להודות על המון דברים נפלאים שהקדוש ברוך הוא עושה לנו כל יום ויום, מעיר אותנו מהשינה, פוקח את עינינו, משחרר את ידינו שיוכלו לנוע, ועוד המון המון דברים, אז בואי ותתחילי להודות.

אחרי כל הברכות, נתפלל אל ה' שיעזור לנו במשך כל היום ויצילנו מכל מכשול.

נו, זכית להודות ולהתפלל, עכשיו נותר לנו רק לאחל, שיהיה לך יום מוצלח, עם הרבה ברכה, הצלחה וסייעתא דשמיא.

בָּרוּךְ אַתָּה ה´, אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, הַנּותֵן לַשֶּׂכְוִי בִּינָה לְהַבְחִין בֵּין יום וּבֵין לָיְלָה:

בָּרוּךְ אַתָּה ה´, אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, שֶׁלּא עָשַׂנִי גויָה:
בָּרוּךְ אַתָּה ה´, אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, שֶׁלּא עָשַׂנִי שִׁפְחָה:
בָּרוּךְ שֶׁעָשַׂנִי כִּרְצונו:
בָּרוּךְ אַתָּה ה´, אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, פּוקֵחַ עִוְרִים:
בָּרוּךְ אַתָּה ה´, אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, מַתִּיר אֲסוּרִים:
בָּרוּךְ אַתָּה ה´, אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, זוקֵף כְּפוּפִים:
בָּרוּךְ אַתָּה ה´, אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, מַלְבִּישׁ עֲרֻמִּים:
בָּרוּךְ אַתָּה ה´, אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, הַנּותֵן לַיָּעֵף כּחַ:
בָּרוּךְ אַתָּה ה´, אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, רוקַע הָאָרֶץ עַל הַמָּיִם:
בָּרוּךְ אַתָּה ה´, אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, הַמֵּכִין מִצְעֲדֵי גָבֶר:
בָּרוּךְ אַתָּה ה´, אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, שֶׁעָשָׂה לִי כָּל צָרְכִּי:
בָּרוּךְ אַתָּה ה´, אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, אוזֵר יִשְׂרָאֵל בִּגְבוּרָה:
בָּרוּךְ אַתָּה ה´, אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, עוטֵר יִשְׂרָאֵל בְּתִפְאָרָה:
בָּרוּךְ אַתָּה ה´, אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם, הַמַּעֲבִיר חֶבְלֵי שֵׁנָה מֵעֵינַי וּתְנוּמָה מֵעַפְעַפָּי:

וִיהִי רָצון מִלְּפָנֶיךָ ה´ אֱלהַי וֵאלהֵי אֲבותַי, שֶׁתַּרְגִּילֵנִי בְּתורָתֶךָ. וְתַדְבִּיקֵנִי בְּמִצְותֶיךָ. וְאַל תְּבִיאֵנִי לִידֵי חֵטְא. וְלא לִידֵי עָון. וְלא לִידֵי נִסָּיון. וְלא לִידֵי בִזָּיון. וְתַרְחִיקֵנִי מִיֵּצֶר הָרָע. וְתַדְבִּיקֵנִי בְּיֵצֶר הַטּוב. וְכוף אֶת יִצְרִי לְהִשְׁתַּעְבֶּד לָךְ. וּתְנֵנִי הַיּום וּבְכָל יום לְחֵן וּלְחֶסֶד וּלְרַחֲמִים בְּעֵינֶיךָ וּבְעֵינֵי כָל רואַי. וְגָמְלֵנִי חֲסָדִים טובִים. בָּרוּךְ אַתָּה ה´, גּומֵל חֲסָדִים טובִים לְעַמּו יִשְׂרָאֵל:

יְהִי רָצון מִלְּפָנֶיךָ ה´ אֱלהַי וֵאלהֵי אֲבותַי שֶׁתַּצִּילֵנִי הַיּום וּבְכָל יום וָיום מֵעַזֵּי פָנִים. וּמֵעַזּוּת פָּנִים. מֵאָדָם רָע. מִיֵּצֶר רָע. מֵחָבֵר רָע. מִשָּׁכֵן רָע. מִפֶּגַע רָע. מֵעַיִן הָרָע. וּמִלָּשׁון הָרָע. מִדִּין קָשֶׁה. וּמִבַּעַל דִּין קָשֶׁה. בֵּין שֶׁהוּא בֶן בְּרִית. וּבֵין שֶׁאֵינו בֶן בְּרִית:

נושאים קשורים

דרג את המאמר

דירוג ממוצע 2.6 / 5. ספירת קולות: 14

אין הצבעות עד כה! היה הראשון לדרג את הפוסט הזה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *