4.5
(4)

תפילת הדרך לנסיעה במכונית או הליכה רגלית

לנסיעה טובה – תפילת הדרך

תפילת הדרך שמובאת כאן מקורה מאליהו הנביא, הגמרא בברכות מספרת שאליהו הנביא אמר לרבי יהודה שכשאתה יוצא לדרך המלך בקונך.

ורב חסדא אומר שם את נוסח התפילה, שזוהי תפילת הדרך המקובלת אצלנו עד היום הזה.

אחרי ק"מ בערך מהבית האחרון שרואים באופק אומרים תפילת הדרך.

ועם יש כמה נוסעים מספיק שאחד הנוסעים יקריא בקול, ויכוון להוציא את כל הנוסעים ידי חובתם, והנוסעים גם יכוונו לצאת ידי חובתם ויענו אמן בכוונה.

יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ יהוה אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶׁתּוֹלִיכֵנוּ לְשָׁלוֹם וְתַצְעִידֵנוּ לְשָׁלוֹם וְתַדְרִיכֵנוּ לְשָׁלוֹם, (וְתִסְמְכֵנוּ לְשָׁלוֹם), וְתַגִּיעֵנוּ לִמְחוֹז חֶפְצֵנוּ לְחַיִּים וּלְשִׂמְחָה וּלְשָׁלוֹם.

(אם דעתו לחזור מיד אומר וְתַחְזִירֵנוּ לְשָׁלוֹם) וְתַצִּילֵנוּ מִכַּף כָּל אוֹיֵב וְאוֹרֵב וְלִסְטִים וְחַיּוֹת רָעוֹת בַּדֶּרֶךְ, וּמִכָּל מִינֵי פֻּרְעָנֻיּוֹת הַמִּתְרַגְּשׁוֹת לָבוֹא לָעוֹלָם, וְתִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יָדֵינוּ‏,

וְתִתְּנֵנוּ לְחֵן וּלְחֶסֶד וּלְרַחֲמִים בְּעֵינֶיךָ וּבְעֵינֵי כָל רֹאֵינוּ, וְתִשְׁמַע קוֹל תַּחֲנוּנֵינוּ. כִּי אל שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה וְתַחֲנוּן אַתָּה. בָּרוּךְ אַתָּה (לפי נוסח ספרד יהוה) שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה:

 

כִּי מַלְאָכָיו יְצַוֶּה לָךְ לִשְׁמָרְךָ בְּכָל דְרָכֶיךָ: יהוה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם: וְיַעֲקֹב הָלַךְ לְדַרְכּוֹ וַיִּפְגְּעוּ בוֹ מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים.

וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב כַּאֲשֶׁר רָאָם (ר"ת רפאל אוריאל מיכאל): מַחֲנֵה אֱלֹהִים זֶה, וַיִּקְרָא שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא מַחֲנָיִם.

יְבָרֶכְךָ יהוה וְיִשְׁמְרֶךָ: יָאֵר יהוה פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ: יִשָּׂא יהוה פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם:

תפילת הדרך מהזווית החסידית

על פי תורת החסידות יש לתפילת הדרך ענין נוסף וגדול במיוחד, והוא שאדם נמצא במסגרת הרגילה, יותר קל לו להתגבר על היצר הרע. האדם נמצא במשבצת שלו, ויש לו את הכוח להתמודד עם פיתויי היצר הרע, אבל כשאדם יוצא מהמסגרת,

כוחו אינו במותניו, ויותר קשה לו להתגבר על ערמומיות היצר, לכן על האדם להתפלל כשהוא יוצא מהדרך שינצל מן היצר הרע.

כדברים אלו אנו רואים בספר הקדוש "מאור ושמש" (ספר במדבר פרשת מסעי) שמסביר זאת בטוב טעם ודעת, וזה לשונו: "כידוע, שבהיות האדם בביתו – יוכל יותר לשמור את עצמו מפיתוי יצר הרע, ובדרך הוא יותר נקל ללכוד במצודתו דהיצר הרע.

על כן האיש הנוסע לדרך צריך קודם יציאתו להתפלל ולהזדכך נפשו לשוב בתשובה שלימה שלא יכשל חס ושלום במצודת היצר הרע. ואם הוא עושה כן – נסיעתו עושה רושם, שמעלה ממקומות נסיעתו הניצוצות הקדושות שנפלו באותם מקומות".

נושאים קשורים

דרג את המאמר

דירוג ממוצע 4.5 / 5. ספירת קולות: 4

אין הצבעות עד כה! היה הראשון לדרג את הפוסט הזה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *